Köpvillkor
1. DEFINITIONER OCH TILLÄMPNING
Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) är tillämpliga på och utgör en integrerad del av avtal (”Avtal”) mellan Synos Medical AB, 556871-8075 (”Synos”), och näringsidkare (”Kunden”) som köper produkt eller tjänst (”Produkt”) från Synos.
- Vid motstridigheter mellan de Allmänna Villkoren och Synos offert eller orderbekräftelse ska sådan offert eller orderbekräftelse äga företräde framför de Allmänna Villkoren. De Allmänna Villkoren utesluter dock under alla omständigheter tillämpning av Kundens eventuella inköpsvillkor eller andra allmänna villkor.
2. BESTÄLLNINGAR
- Bindande Avtal uppkommer först sedan skriftlig orderbekräftelse lämnats av Synos eller parterna ingått särskilt skriftligt avtal. Invändningar mot orderbekräftelse ska framställas av Kunden utan dröjsmål.
- Synos reserverar sig för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, även om orderbekräftelse lämnats avseende den felaktiga uppgiften. Synos förbehåller sig rätten att i sådana situationer säga upp Avtalet utan skyldighet att ersätt Kunden utöver genom att återbetala det som Kunden betalat för Produkten.
3. UPPGIFTER OM PRODUKTERNA
Uppgifter beträffande tekniska egenskaper eller annan information avseende Produkter är endast bindande för Synos om Synos och Kunden uttryckligen i skrift kommit överens därom.
4. LEVERANS
- Synos ombesörjer på begäran för Kundens räkning transport av Produkten i enlighet med vad som framgår av Avtalet.
- Leveranstidpunkt och övergång av risken för Produkten är den tidpunkt när Produkten lämnas ut från Synos till den transportör som Kunden valt eller annars godkänt.
- Den totala fraktkostnaden räknas ut vid fakturering av ordern.
- Om Kunden inte tar emot eller hämtar ut beställd försändelse ska Kunden, utöver att betala priset för Produkten, ersätta Synos för fraktkostnad (tur och retur) och hanteringsavgift om 500 kronor.
5. FÖRSENING
- Synos ska utan dröjsmål meddela Kunden om det finns anledning att anta att en leverans kan komma att bli försenad. Om Produkt utgått hos Synos leverantör eller av annan anledning inte finns att tillgå inom rimlig tid med iakttagande av rimliga ansträngningar, har Synos rätt att säga upp Avtalet utan skyldighet att ersätt Kunden utöver genom att återbetala det som Kunden betalat för Produkten.
- Om leveransförsening uppstår på grund av Force Majeure eller av annan orsak utom Synos kontroll, ska leveranstiden förlängas med tid som med hänsyn till samtliga omständigheter kan anses skälig.
- Om Synos inte levererar inom avtalad leveranstid eller inom den i punkten 5.2 förlängda leveranstiden, har Kunden rätt att därefter genom skriftligt meddelande till Synos fastställa en skälig slutlig frist för leverans. Om leverans inte sker inom denna slutliga frist, har Kunden rätt att häva Avtalet i berörd del, förutsatt att Synos är ansvarigt för förseningen och förseningen medför en väsentlig olägenhet för Kunden.
- Om Kunden häver Avtalet har Kunden rätt att inom skälig tid, dock senast inom två (2) månader efter det att leverans skulle ha skett enligt punkten 5.3, utöver återbetalning av det Kunden betalat för Produkten kräva ersättning av Synos för merkostnad som Kunden visar att Kunden åsamkats till följd av förseningen och som Kunden inte kunnat undvika. Ersättning till Kunden enligt denna punkt 4 är begränsad till ett maximalt belopp om tio (10) % av det avtalade priset för Produkten.
- Under inga förhållanden har Synos på grund av försening skyldighet att ersätta Kunden för utebliven vinst, förlust av goodwill, förlust av data, bortfall av produktion, skada på grund av stillestånd, följdskador eller indirekt skada i övrigt.
- Om Kunden inte häver Avtalet, är Kunden inte berättigad till någon ersättning i anledning av försening. Vad som sägs i detta avsnitt 5 och bestämmelsen om Force Majeure reglerar uttömmande Synos ansvar för försenad leverans och påföljder i anledning därav.
6. PRIS OCH BETALNINGSVILLKOR
- Samtliga priser är angivna exklusive lagstadgad mervärdesskatt och andra pålagor. Alla tillämpliga skatter, avgifter, tull- eller införselavgifter hänförliga till leverans ska betalas av Kunden.
- Synos använder Klarna Bank AB för hantering av Kundens betalning enligt Avtalet. För Avtalet tillämpas betalningsvillkoren på www.klarna.com/se/villkor/.
- Kunden äger inte rätt att kvitta fordran mot Synos krav på betalning för Produkt Avtalet.
7. INNEHÅLLANDE AV PRESTATION
Om det finns det skälig anledning att anta att Kunden inte kommer att fullgöra betalningsskyldighet eller det annars finns anledning att anta att Kunden inte i rätt tid eller på annat sätt kommer att fullgöra avtalad förpliktelse, har Synos rätt att hålla inne eller stoppa leverans eller annan prestation samt att i erforderlig omfattning kräva att godtagbar säkerhet ställs eller förskottsbetalning erläggs.
8. ÄGANDERÄTTSFÖRBEHÅLL
Synos förbehåller sig äganderätten till levererad Produkt till dess att avtalat pris för Produkten har erlagts i dess helhet av Kunden.
9. REKLAMATION
- Kunden ska i den mån det är möjligt omedelbart vid leverans eller snarast möjligt därefter undersöka Produkten och utan dröjsmål till Synos skriftligen reklamera fel eller brist i leverans. Kunden ska anses ha avstått från anspråk mot Synos i anledning av fel eller brist om inte sådant anspråk framställts skriftligen till Synos senast trettio (30) dagar från mottagande av Produkten och under alla förhållanden som senast inom femton (15) dagar efter att Kunden fått kännedom eller borde ha fått kännedom om felet eller bristen.
- Reklamationen ska innehålla en beskrivning av hur felet eller bristen yttrat sig.
- Har Kunden anmält fel men det visar sig inte föreligga något sådant fel, ska Kunden ersätta Synos för Synos nerlagda tid i enlighet med Synos vid var tid gällande prislista.
- Reklamerar inte Kunden på sätt och inom tid som angetts i detta avsnitt 9, förlorar Kunden rätten att göra anspråk gällande på grund av fel eller brist.
10. PRODUKTANSVAR
Synos ansvarar för skador på person eller egendom som orsakas av Produkt endast om Synos gjort sig skyldigt till grov vårdslöshet. Kunden ska hålla Synos skadeslöst om Synos blir skyldigt att utge ersättning till tredje man i anledning av produktskada för vilken Kunden har ansvar.
11. ANSVAR
- Fel eller brist ska anses föreligga om levererad Produkt avviker från skriftligen avtalad specifikation eller kvantitet.
- Synos är inte ansvarigt för Produkts lämplighet för viss användning eller för något särskilt ändamål.
- Synos är vidare inte ansvarigt för fel eller brist avseende Produkt som orsakats av Kundens olämpliga eller oriktiga användning, lagring eller av att Kunden inte följt instruktion eller information avseende Produkten.
- Synos ansvarar inte heller (såvida inte annat avtalats skriftligen) för skada orsakad av att Kunden förändrat Produkten eller om fel eller brist uppkommer på grund av omständigheter hänförliga till tiden efter det att risken gått över på Kunden.
- Synos har inte ansvar för och ersätter inte utebliven vinst, förlust av goodwill, förlust av data, bortfall av produktion, skada på grund av stillestånd, följdskador eller indirekt skada i övrigt.
- Vid fel eller brist ska Synos alltid ha rätt att företa avhjälpande åtgärd eller omleverans (i förekommande fall avseende likvärdig produkt). Om avhjälpande eller omleverans inte sker inom skälig tid (innefattandes även sådan tid som åtgår för att utreda reklamation samt påstått fel eller brist) får Kunden i stället kräva prisavdrag motsvarande skillnaden i värde mellan avtalad leverans och faktisk leverans, dock maximalt uppgående till ett belopp som motsvarar tjugo (20) procent av köpeskillingen för Produkten.
- Kunden får, om avhjälpande eller omleverans inte sker inom skälig tid, häva köpet. Kundens rätt till hävning förutsätter att Kunden kan återbära Produkten väsentligen oförändrad och oförminskad till Synos. Kunden har vidare inte rätt att häva köpet om Kunden inte inom skälig tid meddelar Synos att Kunden vill göra sådan påföljd gällande. Kundens rätt till hävning förutsätter vidare (i) att felet eller bristen är av väsentlig betydelse för Kunden, (ii) att Synos insåg eller borde ha insett detta, samt (iii) att felet innebär att Kundens syfte med köpet är väsentligen förfelat.
- Om Kunden avtalsenligt häver köpet, har Kunden rätt till ersättning från Synos för den faktiska direkta och av Kunden styrkta skada som Kunden lidit och som Kunden inte kunnat undvika. Synos ersättningsansvar ska dock alltid vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande femton (15) procent av priset för den Produkt till vilket felet eller bristen är hänförlig. Synos ersättningsansvar ska vidare under inga förhållanden överstiga en 10 000 kr per skadetillfälle. Fel eller brister som är hänförligt till samma omständigheter eller väsentligen samma omständigheter ska härvid för tydlighets skull anses hänförliga till ett och samma skadetillfälle.
- Synos ansvarar inte för fel eller brist i Produkt utöver vad som följer av detta avsnitt 11. Ansvarsbegräsningarna i detta avsnitt 11 gäller inte om Synos har agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst eller om annat skulle följa av tvingande lagstiftning.
12. KÖPARENS ANSVAR
Kunden ska på alla rimliga sätt medverka till att Synos kan fullgöra sin skyldighet enligt Avtalet.
13. FORCE MAJEURE
- Part ska vara befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse om underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför parts rimliga kontroll, vilken hindrar eller försvårar leverans (Force Majeure), intill dess att hindret undanröjts. Part ska emellertid inte på grund av Force Majeure vara befriad från skyldighet att erlägga betalning för leverans enligt Avtalet.
- Sådana omständigheter som grundar Force Majeure ska omfatta men inte vara begränsade till råvarubrist, svårigheter och störningar på arbetsmarknaden (inklusive konfliktåtgärder såsom strejk eller lock-out), brand, explosion, jordbävning, storm, översvämning eller annan oförutsedd påverkan av väder, oframkomliga vägar, avbrott i allmänna förbindelser, olyckshändelse, bränsle-, energi-, eller produktbrist, brist på transportmedel, hinder eller avbrott avseende sjöfrakt, sammanbrott eller avbrott i parts utrustning, störningar i lager, fabrik eller annan lokal, import- eller exportrestriktion, valutarestriktion, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, förfrågan eller föreläggande från myndighet efter ingåendet av Avtalet, krigshandling, terrorism, sabotage, epidemi, pandemi, uppror, bojkott, handelssanktion, fel i eller försening av leveranser från underleverantörer eller råvaruleverantörer som orsakats av någon av ovan nämnda omständigheter eller annan omständighet eller förhållande som ligger utom parts rimliga kontroll.
- Part ska inom skälig tid underrätta den andre parten om Force Majeure-händelse och hålla denne informerad såvitt avser uppskattning av tid under vilken hindret kan beräknas bestå.
- Om hinder på grund av Force Majeure föreligger eller rimligtvis kan uppskattas komma att föreligga under en period som överstiger nittio (90) dagar så har parterna rätt att med tjugo (20) dagars varsel säga upp Avtalet. Parterna ska härvid inte ha ansvar gentemot varandra på grund av att Avtalet upphört att gälla. Rättigheter och skyldigheter som uppkommit före Avtalets upphörande ska för undvikande av missförstånd emellertid inte påverkas av att Avtalet upphör.
14. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
- Alla Synos immateriella rättigheter samt all Synos know-how är och förblir Synos eller dess rättighetsinnehavares exklusiva egendom och ingen bestämmelse i dessa Allmänna Villkor ska anses innebära överföring av någon immateriell rättighet eller know-how från Synos eller dess rättighetsinnehavare till Kunden. Kunden äger inte utan skriftlig licens nyttja immateriella rättigheter eller know-how som tillkommer Synos med äganderätt eller som Synos nyttjar enligt licens. Kunden äger heller inte i någon mån modifiera, förvanska eller förändra varumärke eller annat kännetecken avseende Synos eller Produkten. Kunden ska vidare säkerställa att tredje parts varumärke eller kännetecken inte används på ett sätt som kan förväxlas med Synos kännetecken.
- Kunden ansvarar för att dennes kommersiella hantering och användning av Produkten inte gör intrång i tredje mans immateriella rättigheter, innefattande men inte begränsat till Synos eventuella licensgivare. Kunden ska ersätta och hålla Synos skadeslöst vid intrång i Synos immateriella rättigheter eller för det fall Synos blir ansvarigt gentemot tredje man på grund av intrång i tredje mans immateriella rättigheter.
15. ÖVERLÅTELSE
Part får inte helt eller delvis överlåta eller pantsätta sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt detta Avtal utan den andra partens skriftliga godkännande. Synos har dock rätt att överlåta samtliga sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annat bolag som ingår i samma koncern som Synos eller till tredje part som förvärvat Synos verksamhet samt vidare pantsätta eller överlåta fordringar enligt Avtalet till tredje part.
16. PERSONUPPGIFTER
- Synos är ansvarigt för behandling av dina personuppgifter. Se [url] för information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har frågor eller synpunkter på vår behandling av personuppgifter kan du alltid kontakta oss, info@synos.se.
- Kunden ska tillse att informationen om hur Synos behandlar personuppgifter lämnas till samtliga Kundens anställda och konsulter vars personuppgifter kan komma att överföras till Synos.
17. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING
- Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljedomare. Skiljeförfarandets säte ska vara Linköping. Språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk lag ska tillämpas på tvisten.
- Synos ska dock alltid ha rätt att väcka talan vid allmän domstol beträffande fordran på Kunden, varvid Linköpings tingsrätt ensam ska vara behörig att som första instans pröva sådan tvist.